Simrad Yachting är med på kommandobryggan under expeditionen Plastic Odyssey. De hjälper till att besöka de områden i världen som påverkas mest av plastföroreningar. Expeditionen besöker tre kontinenter. De gör 30 stopp under de kommande tre åren. Syftet med projektet är att minska plastföroreningarna i havet, genom bättre utbildning och medvetenhet, vilket skapar ett globalt nätverk av lokala återvinningsinitiativ.

Plastic Odyssey strävar efter att främja lokala initiativ. De utvecklar både tekniska och mänskliga lösningar, inklusive maskiner med enkel teknisk nivå utan patent, för att göra det möjligt för samhällen att omvandla plastavfall. Projektteamet ger sig ut på sitt uppdrag ombord på ett laboratoriefartyg, en 40 m lång vetenskaplig utforskningsbåt. Fartyget är ett före detta oceanografifartyg som har omvandlats till ett vattenbaserat labb, som innehåller ett litet experimentellt mobilt återvinningscenter, en pyrolysenhet som omvandlar plast till bränsle, samt en mobil minianläggning för att utföra experiment på land vid varje uppehåll.

Med rutten som är planerad att besöka tre kontinenter under två år kommer uppdragets framgång att bero på utrustningen ombord, de innovativa återvinningsteknikerna och, viktigast av allt, den marina elektroniken som styr fartyget. 

– För att uppnå våra mål måste vi kunna navigera under färden på ett säkert sätt genom resans 30 etapper, säger Simon Bernard, ve och en av grundarna till Plastic Odyssey.

– Vår rutt tillryggalägger över 30 000 sjömil och korsar några av de farligaste och oförutsägbara haven över hela världen. Att välja rätt elektronikpartner för att uppdatera fartyget var avgörande och Simrad-produkterna, med sitt rykte som förstahandsval bland marina proffs, var ett självklart val. 

– Vi är glada över att kunna vara med på det här spännande äventyret! Plastic Odyssey-projektet utforskar nya metoder med ett banbrytande tänkande, vilket passar vår filosofi perfekt, säger James Methven, Global Head of Brand för Simrad Yachting. 

– Simon och hans team är en extraordinär grupp individer, och vi ser fram emot att stödja deras ansträngningar på kommandobryggan.

Fartygets kommandobrygga har totalrenoverats och har ett PLECDIS E5024-system, ett IMO-typgodkänt navigeringssystem, en R5000-radar och en mängd andra toppmoderna instrument inklusive autopilot, AIS, ekolod och satellitkompass.