I år valde rekordmånga turister att besöka Göta kanal. Från midsommar kan säsongen sammanfattas som ett enda långt högtryck, och flera av entreprenörerna längs kanalen vittnar återigen om rekord, berättar Roger Altsäter vd på AB Göta kanalbolag.

Som ett av Sveriges i särklass största och mest välkända turistmål lockar Göta kanal årligen över tre miljoner besökare och denna säsong får betraktas som en rekordsommar.

– I år ökade antalet båtgäster med 35 procent jämfört med i fjol samtidigt som kundbetyget blev det högsta sedan vi startade mätningarna 2009. 94 procent av båtgästerna uppger att de är nöjda med sitt besök som i snitt varade i nio dygn. Hela 96 procent av gästerna är nöjda med servicen på kanalen vilket är helt fantastiskt, säger Roger Altsäter. Vi såg tidigt att försäljningen av fritidsbåtsbiljetter ökade, bokningarna börjar numera redan i oktober. Antalet internationella båtar var ungefär hälften av ett normalår vilket med råge kompenserades av ressugna svenskar fortsätter Roger Altsäter.

– Även om båtgästerna ökat procentuellt mest så står landgästerna för den stora volymen besökare. 78 procent av besökarna kom med bil och totalt ökade mängden landgäster med cirka tio procent i snitt jämfört med i fjol. Något som märktes hos våra turistföretag där hela 88 procent svarar att säsongen varit bra eller mycket bra, undantaget är våra passagerarbåtar som fortfarande påverkats av pandemin säger Roger Altsäter.

– En starkt växande trend är alla gäster som väljer att cykla utmed Göta kanal, berättar Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på AB Göta kanalbolag. Vi har nästan nio mil bilfri cykelväg med restauranger, caféer, boenden och upplevelser längs vägen och det har cyklisterna upptäckt. Den bekväme väljer något av alla våra färdiga cykelpaket, den som vill välja själv har ett helt smörgåsbord av valmöjligheter. 70% av de tillfrågade i årets besöksundersökning svarar att de vill cykla utmed Göta kanal, avslutar Magnus Hollwin.