Förra året fick de flytande båtmässorna på Marstrand och i Gustavsberg ställas in. I år har Sweboat presenterat preliminära datum för båda mässorna, men det är oklart om mässorna går at genomföra. Ett definitivt beslut tas av Sweboats styrelse senast 1 juni.

De planerade datumen är: 

Marstrand Boat Show 27–29 augusti.

Allt på Sjön 3–5 september.

Det är dock långt ifrån klart att någon av de båda mässorna kan genomföras.

– Vi har fortfarande en speciell situation med covid-19. Senast 1 juni avgörs om vi ska genomföra mässorna eller inte, säger Jens Sjöblom, ansvarig på Sweboat för de flytande mässorna.

– Det är mycket speciellt med pandemin. Beroende på smittläget kan det bli möjligt att hålla större arrangemang med publik i sommar. Men vi måste ta vårt beslut tidigt för att utställarna ska kunna planera med semestrar och liknande, men även för att vi inte ska ta på oss kostnader där vi riskerar utan att få intäkter.

Om mässorna genomförs så kommer det troligen att bli med någon form och med ett begränsat antal besökare. Dessutom blir det förmodligen tidsbokning för besökarna.

– På båda platserna går det att begränsa utrymmet och ha koll på antalet besökare. Det kräver dock ganska stora resurser av oss som arrangörer, säger Jens Sjöblom.

Sweboat har även en ”Plan B” under planering, om det inte blir några fysiska mässor.

– Den planen innebär en satsning på ett digitalt forum. Exakta utformningen på detta håller på att jobbas fram nu. Plan B vill vi kunna presentera i samband med att vi presenterar beslutet om det blir några båtmässor.

– Vi har haft bra koll på vad som har gjorts digitalt på olika platser i världen under pandemin. Det är inte så många som har träffat rätt, vilket visar att det inte är så enkelt.

Spridningen av förra årets digitala mässa var bra. En förändring till i år, om det blir ett digitalt alternativ, är att Sweboat vill kunna presentera lösningar för snabbare avslut och att göra det lättare för utställarna att hänföra sina insatser till säljprocesser.

– Vi behöver vara tydligare och göra det lättare för besökarna att komma i kontakt med utställarna. Vi är öppna för självkritik och villiga att förbättra oss.

– Jag tror att de digitala mässorna har kommit för att stanna på något sätt. Det vi gjorde förra året var inte någon engångsföreteelse utan det kan vara en återkommande aktivitet. Någon aktör på marknaden kommer att lyckas med att genomföra detta med en digital plattform och vårt mål är att denna aktör ska vara Sweboat.

Sweboat kommunicerar beslutet om de flytande båtmässorna i nyhetsbrev och på hemsidan.